Tuesday, August 11, 2009

aku menanti Mu...

Bismillah...

Moga Tuhan Yang Maha Agung sentiasa memberikan rahmatNYA..




'macam mana persediaan puasa?'

'kena makan puas-puaslah sebelum masuk Ramadhan nie'..

'nak siap apa nya? kan sama macam bulan-bulan yg lain jugak..cuma tak boleh makan wktu siang je'

'setakat tahan lapar je,tak mati lah'


**********

Antara perbualan-perbualan 'klise' yang sering aku dengar sebelum melangkah ke Ramadhan.
Agak-agak bila ditanyakan soalan ttg persiapan Ramadhan,apa agaknya jawapan kita? Teman-teman dan aku yg menulis nie??
Sedangkan telah menjadi kebiasaan para SalafusSoleh bila bertemu dgn bulan Rejab,mereka memohon kepada Allah "Ya Allah berikanlah keberkatan kepada kami pada bulan Rejab,Sya'ban dan sampaikan kami pada bulan Ramadhan"..

Bagaimana diri aku dan teman semua? yang pasti Syaaban semakin hampir meninggalkan kita semua.Kita tak rasa apa-apa pun...Sedangkan Rasulullah SAW bila menjelang Ramadhan,Baginda sentiasa akan mengumpulkan sahabat-sahabatnya kemudian menyampaikan kepada mereka hikmah dan keutamaan Ramadhan serta Puasa. Ini dilakukan oleh Baginda dalam rangka mengingatkan para sahabat agar mereka bergembira dan memanfaatkan sepenuh hati kedatangan Ramadhan.

Jauh benar kita dengan zaman Rasulullah SAW dan Sahabat R.A..
Kita nak bincang ttg hebatnya Ramadhan dgn kawan-kawan? 'jauh panggang dari api lah' jawabnya..

Alhamdulillah ,kalau yang rajin boleh pergi ke kuliah-kuliah pengajian utk persiapan menuju madrasah Ramadhan.Perlunya persiapan yang sgt hebat dari sudut mental dan fizikal bagi menempuhi Ramadhan ini kerana kita tak nak lepaskan satu saat pun dari bulan ini dgn perkara-perkara lagha dan boleh mencacatkan amalan kita di bulan yang penuh barakah,pastinya RAMADHAN al MUBARAK.


*********


"Telah datang kepada kalian Ramadhan, bulan penuh berkah, di bulan tersebut Allah melimpahkan rahmatnya dan akan menghapus dosa-dosa, mengabulkan doa, Allah akan memperhatikan persaingan (dalam kebaikan) kalian di bulan tersebut," ujar Rasulullah saw suatu ketika.

Dalam kesempatan lain Rasul saw mengatakan, "Telah tiba kepada kalian bulan Ramadhan, bulan yang penuh barakah, di mana Allah mewajibkan kepada kalian shaum. Pada bulan tersebut dibuka pintu surga dan ditutup rapat pintu neraka."

Dari Abu Hurairah ra, Rasulullah saw bersabda, "Semua amalan anak-anak Adam untuknya, kecuali puasa. Karena puasa itu untuk-Ku dan Aku akan membalasnya. Puasa adalah perisai, jika salah seorang dari kalian sedang berpuasa janganlah berkata keji dan berteriak-teriak, jika ada orang yang mencercanya atau memeranginya, maka ucapkanlah, 'Aku sedang berpuasa'. Demi dzat yang jiwa Muhammad di tangan-Nya, sesungguhnya bau mulut orang yang berpuasa lebih wangi di sisi Allah daripada wangi kasturi, orang yang puasa mempunyai dua kegembiraan, jika berbuka mereka gembira, jika bertemu Rabbnya mereka gembira karena puasa yang dilakukannya." (Bukhari 4/88, Muslim no. 1151, Lafadz ini milik Bukhari).


*********

peringatan utk aku semestinya dan teman-teman yang sudi membaca umumnya.
semoga Ramadhan tahun ini pastinya akn lebih baik dari yang lepas.

manfaatkan seoptimum mungkin..

mungkin ini tahun yang terakhir bg aku..WaAllahua'lam..

Semoga dipertemukan lagi pada tahun-tahun mendatang..

aku sentasa menantimu..Ya RAMADHAN..


Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO