Tuesday, February 2, 2010

menulis dengan hati..



bismillah...

Semoga dengan menyebut asmaMU di awal tulisan ini, maka akan menjadi berkah dan Engkau redhai. Ya Allah, sungguh keinginan menulis ini adalah rangkaian dari ibadah.
Haruslah aku luruskan bahwa niatku menulis ini semata-mata untuk beribadah kepadaMU, bahagian dari syi’ar, sampaikan walaupun hanya satu ayat.
Tentu saja krn bukan menjadi penulis hebat yang ada dalam bayanganku, tapi semata-mata krn kewajiban untuk beribadah kepadaMU yang aku wujudkan dalam tulisan.

Moga ianya menjadi satu hasanah utkku tatkala perhitungan di yaumul hisab nnt..
Aminn...

Sedang aku menulis ini,mungkin ramai manusia yg sedang berlazat-lazatan dgn dunia.
Ketika mendengar azan tidak segera solat..
Sibuk dgn urusan dunia hingga meletakkan Agama bukan pada tempatnya..
dan sebagainya...
na'uzubillahi min zaalik..
moga aku tidak tergolong dari golongan itu..

Mungkin ramai yg bertanya..dan aku sendiri tertanya-tanya..kenapa perlu menulis BLOG?
hmm..
Salah satu faktornya mungkin kita tertampar dengan kebobrokan dengan dunia pada hari ini, lantas menjadikan medan penulisan ini sebagai jalan terbaik utk berdakwah..
harap itulah tujuanku utk menulis..
bukan kerna nama!

Aku sempat membaca satu karangan dari buku " Cara dasyat menjadi penulis hebat" mmg membangkitkan satu keinginan utk menulis.
Apatah lagi klu kita ingat para ulama yg menulis begitu banyak kitab,seperti Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah, Ibnu Taimiyah, Al-Qorni. Tentulah apa yg mereka tulis itu sesuai dengan ilmu yg mereka punya.

Sementara aku, tidak seberapa ilmu agamaku. otak dan pikiranku bicara bahwa belum saatnya untuk aku menulis krn ilmuku baru dihujung jari. tetapi suara-suara yang bicara di dalam hati ini sungguh mendesak-desak untuk segera menulis. Jadilah dengan segala kekangan masa ini aku menulis.

Menjadi penulis memang impianku, dan menjadi penulis hebat? Aku ingin menjadi penulis untuk memenuhi kewajiban untuk berdakwah sambil tetap menuntut ilmu.

Jadi inilah langkah pertamaku mula utk terus menulis, hasilnya biar Allah sajalah yang menentukan. Proses itulah yang penting, beramal itulah yang dinilai Allah.
Sebagai muslim tak boleh berputus asa. Mohon do’a kalian bagi yang membaca tulisan ini, agar aku terus konsisten untuk terus menulis dan menunaikan kewajiban menyebarkan dakwah melalui tulisan…

Amin ya Rabb..

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO