Monday, May 25, 2009

Sentuhan Ronaldo, Messi

Sentuhan Ronaldo, Messi jadi penentu




BARCELONA - Pemain Terbaik Dunia FIFA, Cristiano Ronaldo dan Lionel Messi perlu mempamerkan aksi yang berlainan sekiranya mahu menghadiahkan kejayaan kepada pasukan masing-masing pada final Liga Juara-Juara.

Pemain sayap Manchester United, Ronaldo yang merupakan penjaring terbanyak kempen Eropah tahun lepas dengan lapan gol, masih belum menemui sentuhan dalam enam pertemuan menentang kelab Sepanyol, termasuk terlepas sepakan penalti pada separuh akhir di Nou Camp musim lalu.

Penyerang Barca, Messi pula meledak lapan gol tahun ini, dua kali ganda lebih daripada Ronaldo. Namun, dia gagal menemui penyudah dalam 10 perlawanan menentang kelab dari England termasuk dua aksi separuh akhir dengan Chelsea.

"Sudah pasti pasukan dari England amat sukar untuk ditentang," kata Messi yang juga bintang Argentina.

"Namun, saya tidak fikir final ini akan menjadi seperti perlawanan- perlawanan lain."

Messi juga melontarkan pujian terhadap kebolehan pencabarnya dari Portugal itu.

"Dia seorang pemain yang hebat dengan kebolehan yang menakjubkan dan jika kamu beri dia ruang, dia akan menggunakannya dengan baik," kata Messi.

Ronaldo, 24, yang juga Pemain Terbaik Eropah pula berkata, terlalu bahaya jika United hanya memberi tumpuan terhadap Messi sahaja kerana Samuel Eto'o dan kapten Perancis, Thierry Henry juga beraksi dengan baik musim ini.

"Sudah tentu Messi sangat berbahaya, namun begitu juga dengan pemain lain," kata Ronaldo.

"Jika bermain untuk diri sendiri, saya tiada peluang untuk memenangi perlawanan ini dan begitu juga dengan Messi. Kunci kepada pertemuan ini ialah pasukan mana yang jarang buat kesilapan." - Reuters


Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO